lördag, augusti 15, 2009

Virkad skål-mönster!

IMG_5590

Mönster till virkad korg

Virka 2 lm (luftmaskor)
V1: Virka 6 fm (fasta maskor) i andra luftmaskan från nålen
V2: 2 fm i varje m = 12 fm
V3: *1 fm, 2 fm i nästa fm* 6 ggr = 18 fm
V4: *2 fm, 2 fm i nästa fm* 6 ggr = 24 fm
V5: *3 fm, 2 fm i nästa fm* 6 ggr = 30 fm
V6: *4 fm, 2 fm i nästa fm* 6 ggr = 36 fm
V7: *5 fm, 2 fm i nästa fm* 6 ggr = 42 fm
V8: *6 fm, 2 fm i nästa fm* 6 ggr = 48 fm
V9: *7 fm, 2 fm i nästa fm* 6 ggr = 54 fm

Fortsätt att öka på samma sätt- tills du tycker att du har en lagom stor bottenplatta. Därefter virkar du runt runt utan ökning tills du får den önskade höjden på din korg.

Lycka till med virkningen!

13 kommentarer:

Ensamma mamman/Ögonblick och Tankar sa...

O tack snälla för mönstret till skålen. Jag är så sugen på att testa men är inte sepciellt bra på att virka. Men med mönstret kanske de kan gå... Kram

Nallebr.. sa...

jag tackar också!! vill så gärna virka men tiden räcker inte till riktigt men snart kanske...

Linda Muhr sa...

tack! funderar på att testa att sy denna, men vad hade du för garn och stl på nål?

Linda Muhr sa...

virka så klart! ;)

Tipsy Tessie sa...

Om du kollar inlägget längre ner så står det vilket garn och virknål jag använt. Till denna använde jag dubbelt garn av bomullsgarnet Paris från Drops och virknål 6. Men du kan ju använda vad du vill. Är ganska viktigt att ha ett ganska tjockt garn för annars blir det ingen stadga i den.
Lycka till!

Mathilde sa...

Tack! Vad roligt, det här mönstret ska jag spara och testa så fort jag har tid!

Kram

Sandra sa...

Super tack!! Ska bli skoj att försöka! =)

Hanna och Bemi sa...

Och jag som inte har virkat sedan skolan blev så sugen nu.
Men jag har aldrig virkat efter mönster så jag måste fråga, vad är luftmaskor och vad är fasta maskor? Är luftmaskor bara de där första som man virkar och de fasta sedan de där som man "häktar fast" i föregående varvs maskor?

Malin sa...

Hej, och tack för ett bra mönster! Jag har själv fastnat för virkning efter en lång period med strumpstickande. Jag undrar hur många nystan (ungefär) som denna korg gick på? Och hur många varv du gjorde för att få den storlek som syns på bilden?

Sofia sa...

Hej, en dum fråga från en nybörjare, vad menas med
*1 fm, 2 fm i nästa fm* 6 ggr = 18 fm

Pia sa...

Kul! Detta ska jag testa! :D

Dessie sa...

När man är klar med botten och bara ska virka runt runt, är det med fasta maskor eller luft maskor då?
Tack för ett jätte bra mönster! :D

Tipsy Tessie sa...

Hej!
Med fasta maskor fortsätter du luftmaskor används bara när man lägger upp maskor i början på en virkning eller börjar ett varv.
Mvh/Therese