måndag, november 28, 2011

Snart jul!

Det lackar mot jul heter det ju :) dags att pynta lite hemma och mysa in sig i juletider. Kunde inte motstå dessa läckra nya julgranskulor i precis mina färger, och som kommer passa utmärkt i vår numera vita (naturligtvis!) julgran. Hittade dessa läckerbitar på Hemligheter.
Annars hinns det inte med så mycket annat här hemma just nu än att virka och skriva mönster. Hej och hå vad det går. Börjar närma mig slutet på mitt höst/vinter avsnitt och längtar med iver att få börja med julavsnittet. Har stora planer på att virka en fin julgransmatta som ska passa in hos oss till den färgglada granen. Vad tror ni om det?
kollage
Har fått många frågor på vad jag använder för virknålar. Jag använder dessa, Clover. Kan verkligen rekommendera dem. Väldigt bra grepp för reumatiska händer. Hade aldrig klarat av att virka med de tunnaste virknålarna om jag inte haft dessa. Underbara! De finns från 0,5mm-6,0mm. Finns att köpa i de flesta garnaffärer och naturligtvis i min mosters garnaffär 2knit.
IMG_9924

4 kommentarer:

CreandoPhoto sa...

Ett väldigt bra tips på virknålar som jag tacksamt tar emot. Har väl inte reumatiska problem egentligen, men spänner händerna väldigt när jag virkar. Så dessa ska jag spana efter. Kramar Kicki

HannasHörna sa...

Hej! Vad spännande det låter med din bok. Julkrubborna är superfina! Kram

Linda Jefferson sa...

Hej!

Hittade till din blogg i våras när jag till min virkdebut letade mönster till mormorsrutor, ett jättebra mönster tack, sen dess är jag fast och virkar så ofta det finns tid! Blir alltid inspirerad av dina bilder och projekt och ser verkligen fram emot din virkbok! Mönster på en rund matta vore toppen, och gärna lite tips på vad man kan göra när mattan inte blir platt :-). Lycka till med boken!

Hemmaheter (Lina) sa...

En virkad julgransmatta låter spännande :) Det vill jag ha. :)
Bra tips om virknålarna. Jag spänner också händerna på nått sätt och får ont i vissa fingrar.